Serbian Folk Lullabies in Preschools: Significance and Representation

Petar Ilić, Anđelka Kovač, Biljana Pavlović

Abstract


This paper discusses the importance of traditional folk lullabies in the education of preschool children and their representation in music education literature and practice. Scientific research indicates the development potential and importance of folk lullabies in early childhood. Serbian folk lullabies are not sufficiently represented in preschool education in central Serbia and Kosovo and Metohija, which is the starting hypothesis of the research presented in this paper. This research aims to determine the extent to which Serbian folk lullabies, as music content, are used in preschool education in central Serbia and Kosovo, and Metohija. The research included a total of 692 participants – preschool teachers and parents. It was found: 1) that Serbian folk lullabies are insufficiently represented in music education literature for preschool age; 2) that preschool teachers and parents are not sufficiently informed about the educational benefit and importance of folk lullabies. The paper contributes to the actualization of Serbian traditional folk lullabies, and their greater representation in music education literature and practice. The descriptive method was used in the research, as well as the analysis and synthesis method.

Keywords


traditional folk lullabies; preschool education; music education literature and practice

Full Text:

PDF

References


Базић, Јован, Михајло Пешић (2012), Социологија, Учитељски факултет у Призрену – Лепосавић, Лепосавић

Беговић, Никола (2001), Српске народне песме из Лике и Баније, Удружење Срба из Крајине и Хрватске, Београд

Белојица Павловић, Биљана, Драгана Цицовић Сарајлић (2018), Нацио- нално васпитање у настави музичке културе, Учитељскифакултет у Призрену ‒ Лепосавић – Факултет уметности у Приштини‒Звечан, Лепосавић – Звечан.

Baker, Felicity, Elizabeth Mackinlay (2006), ˝Sing, Soothe and Sleep: A Lullaby Education Programme for First-time Mothers˝, British Journal of Music Education, 23(2), 147‒160.

Bjerkvol, Jan Ruar (2005), Nadahnuto biće. Dete i pesma, igra i učenje kroz životno doba, Plato, Beograd

Brooks, Wendy (2016), ˝Putting Lullabies to Bed: The Effects of Screened Presentations on Lullaby Practices˝, Australian Journal of Music Education, 50(2), 83‒97.

Brink, Donna Fox (2000), ˝Music and the Baby’s Brain: Early Experiences˝, MEJ, 87(2), 23-27.

Caine, Janel (1991), ˝The Effects of Music on the Selected Stress Behavior, Weight, Caloric and Formula Intake, and Length of Hospital Stay of Premature and Low Birth weight Neonates in a Newborn Intensive Care Unit˝, Journal of Music Therapy, 28(4), 180–192.

Cassidy, Jane W. Jayne M. Standley (1995), ˝The Effect of Music Listening on Physiological Responses of Premature Infants in the NICU˝, Journal of Music Therapy, 32(4), 208-227.

Emeksiz, Abdulkadir (2011), ˝Are Lullabies to Sleep˝, Istanbul University, Faculty of Letters; https://www.researchgate.net/publication/276058217_Are_ Lullabies_to_sleep. Viewed on16 February, 2021.

Fracile, Nice (1987), Vokalni muzički folklor Srba i Rumuna u Vojvodini ‒ Komparativna proučavanja, Knjiga 2, Matica srpska, Odeljenje za scenske umetnosti i muziku, Novi Sad

Грандић, Радован, Јована Јоковић (2014), Прилози естетском васпитању, Педагошко друштво Војводине, Нови Сад

Golubović, Zagorka (1981), Porodica kao ljudska zajednica, Biblioteka Naprijed, Zagreb

Hiba, Nadežda (1986), Muzika za najmlađe, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

Ivić, Ivan i sar. (1994), Vaspitanje dece ranog uzrasta, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

Јовановић, Бранко (2005), Школа и васпитање, Едука, Београд

Juvančić, Katarina (2009), ˝Ko se prebudijo ‘Nine nane’ in ‘Aje tutaje’. Etnomuzikološke raziskave uspavanke˝, Traditiones, 38/1, 275-286.

Juvančić, Katarina (2020), Mogu li nam uspavanke pomoći da se osjećamo bolje? Katarina Juvančić kaže da!; https://buro247.hr/kultura/ekspert/mogu- li-nam-uspavanke-pomoci-da-se-osjecamo-bolje-katarina-juvancic-kaze- da.html. Viewed on 18 February, 2021.

Yonng, Susan (2008), ˝Lullaby Light Shows: Everyday Musical Experience among Under-two-year-olds˝, International Journal of Music Education, 26(1), 33‒46.

Коруновић, Станиша (1965), Збирка песама за дечје и омладинске хорове са теоријом нотног певања, Завод за издавање уџбеника Социјалистичке Републике Србије, Београд

Kembel, Don (2004), Mocartov efekat, Finesa, Beograd

Кењаловић, Милорад (2014), Пјесмо моја родитеља мога, Монографије, Књига 30, Одјељење друштвених наука, Академија наука и умјетности Републике Српске, Бања Лука

Kon, Igor Semjonovič (1991), Dete i kultura, Завод за уџбенике и наставна средства, Beograd

Кроња, Томислав (2005), ˝Менталнохигијенски аспекти периода детињства˝, y: Николић, Р. (ур). Школска и породична педагогија, Практикум, Учитељски факултет у Ужицу, Ужице, 173‒176.

Levitin, Danijel Dž. (2011), Muzika i mozak. Zašto volimo muziku, Psihopolis Institut, Novi Sad

Manasteriotti, Višnja (1982). Pjesma i igra za djecu, Priručnik muzičkog odgoja, VIII izdanje, Školska knjiga, Zagreb

Матић, Емилија (1986), ˝Значај музике за развој детета˝, y: Матић, В. (ур.), Музика и предшколско дете, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 51‒62.

Марковић, Ж. Слободан (2003), Записи о књижевности за децу III. Појаве, жанрови, рецепција, Београдска књига, Београд

Милојевић, Милоје (2004), Народне песме и игре са Косова и Метохије, Завод за уџбенике и наставна средства – Карић фондација, Београд

Milinković, Miomir, Mirjana Čutović (2016), ˝Kraće usmene forme u funkciji razvoja govora kod dece predškolskog uzrasta˝, u: Kopas Vukašinović, E. i Stojanović, B. (ur.), Savremeno predškolsko obrazovanje i vaspitanje: izazovi i dileme, Fakulet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, Jagodina, 77‒85.

Мишков, Милован (2010), ˝Музика у стимулацији и терапији развојних сметњи˝, Норма, XV (2), 243‒252.

Миодраговић, Јован (2009), Народна педагогија у Срба, или, Како наш народ подиже пород свој, РТС, Београд

Masuyama, Erick Eiichi (1989), ˝Desire and Discontent in Japanese Lullabies˝, Western Folklore, 48(2), 144‒148.

Macfie, Alexander Lyon (1990), ˝A Turkish Lullaby˝, Asian Folklore Studies, 49, 193‒196.

Nandakumara, Uththara (2017). Lullabies Enrich Child Linguistic. https:// www.researchgate.net/profile/Uththara_Nadakumara/publication/325389888_ Lullabies_Enrich_Child_Linguistic_Development/links/5b0a86624585157f 8719620e/Lullabies-Enrich-Child-Linguistic-Development.pdf. Viewed on 16 February, 2021.

Петровић, Радмила (1989), Српска народна музика, Посебна издања, Одељење друштвених наука, Књ. 98, Српска академија наука и уметности, Београд

Петровић, Тихомир (2001), Историја српске књињевности за децу, Учитељски факултет Врање, Врање

Protić, Višnja (1987), Prve muzičke igre, II knjiga, Zavod za udžbenike i nasta- vna sredstva, Beograd

Прстојевић, Вања (2012), Усмена успаванка у књижевном, социјалном и обредном контексту, Зборник ВШССОВ, VII/1, 63‒80.

Rihtman, Cvjetko (1974), Zbornik napjeva narodnih pjesama Bosne i Hercegovine, Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine, Sarajevo

Radoš, Ksenija (2010), Psihologija muzike, Zavod za udžbenike, Beograd

Радынова, Ольга Петровна (2015), ˝Народные колыбельные как средство формирования основ музыкальной культуры детей дошкольного возраста˝, Наука и школа, № 4, 144‒149. https://cyberleninka.ru/article/n/narodnye-kolybelnye-kak-sredstvo-formirovaniya-osnov-muzykalnoy-kultury-detey-doshkolnogo-vozrasta/viewer. Viewed on 1 October, 2021.

Reynolds, Alison M., Suzanne L. Burton (2016, ˝Serve and Return: Communication Foundations for Early Childhood Music Policy Stakeholders˝, Arts education policy review, Vol. 0, No. 0, 1-14.

Стошић, Александра (2015), Функционалност уџбеничког комплета у развоју вокалних способности ученика млађих разреда основне школе, докторска дисертација, Учитељски факултет, Београд

Стошић, Александра, Наташа Јанковић (2020), ˝Интегрисање музичких и језичких садржаја и вештина у оквиру предмета Енглески језик за децу уз песму и покрет˝, Иновације у настави, XXXIII, 2020/4, 61‒78.

Стошић, Александра (2016), ˝Функционалност уџбеничког комплета у развоју вокалних способности ученика млађих разреда основне школе˝, Иновације у настави, ХХIX, 2016/1, 60‒76.

Šmit, Vilfred (1999), Razvoj deteta, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

Tomić, Zorica (2009), ˝Kulturni identiteti i kulturna politika, Izazovi evropskih integracija“. Službeni glasnik, 27‒39.

Васиљевић. Зорислава (1996), Српско музичко благо, Цветник српских народних песама, књига I, Просвета, Београд

Васиљевић, Миодраг (2003), Народне мелодије са Косова и Метохије, приредила Зорислава М. Васиљевић, Београдска књига - Нота, Београд - Књажевац

Васиљевић, Миодраг (2008), Записи народних песама, Србија, приредила Зорислава М. Васиљевић, Нота, Књажевац

Vukomanović, Nadežda (1973), Zapevajmo i zaigrajmo, Udruženje muzičkih pedagoga, Beograd

Vukomanović, Nadežda (1984), Rastimo s pesmom, Dečje novine, Gornji Milanovac

Vukomanović, Nadežda, Emilija Matić (1989), Pesma u vrtiću, Pesma u školi, Dečje novine, Gornji Milanovac




DOI: https://doi.org/10.51558/2490-3647.2022.7.3.295

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2490-3604 (print) ● ISSN: 2490-3647 (online)

Društvene i humanističke studije - DHS is under the Creative Commons licence.