CHEKHOV - OUR CONTEMPORARY

Almir Bašović

Abstract


This text deals with Chekhov’s questioning of the conventions of the stage observed as a box and his insistence on Nature as an important element of the dramatic space. Through the example of five of Chekhov’s great plays it shows the developmental journey of his plays, bearing in mind the place that Nature occupies in them. This journey could be treated as a path from the principle of representation based on the cube to the alternative principle based on the on the sphere, as suggested by Étienne Souriau. In this argument we can find reasons to proclaim Chekhov our contemporary.

Keywords


Chekhov; nature; cube; sphere; stage; dramatic space

Full Text:

PDF

References


Anders, Günther (1985), Zastarelost čoveka: o razaranju života u doba treće industrijske revolucije, Nolit, Beograd

Archer, William, (1964) Stvaranje drame, Umetnička akademija, Beograd

Aristotel (1983), O pjesničkom umijeću, August Cesarec, Zagreb

Bahtin, Mihail (1989), O romanu, Nolit, Beograd

Bahtin, Mihail (1991), Autor i junak u estetskoj aktivnosti, Bratstvo-jedinstvo, Novi Sad

Baluhatyj, Sergej (1990), Voprosy poetiki, Izdatel’stvo Leningradskogo universiteta, Leningrad

Bašović, Almir (2008), Čehov i prostor. Struktura dramskog prostora kao koncentirani izraz dramske strukture, Sterijino pozorje, Novi Sad

Bašović, Almir (2015), Maske dramskog subjekta. Govoreći subjekt i autorska pozicija na primjeru drame s kraja XIX i početka XX stoljeća, Buybook, Sarajevo/Zagreb

Bergson, Henri (1987), Smijeh, Znanje, Zagreb

Čehov, Anton Pavlovič (1964), Izbrannye proizvedenija, Tom III, Izdatel’stvo Hudožestvennaja literatura, Moskva

Čudakov, Aleksandr P. (1999), Čehovskij sbornik, Izdatel’stvo Literaturnogo instituta im. A. M. Gor’kogo, Moskva

Efros, Anatolij (1979), ˝Proba je moja strast˝, u: Ognjenka Milićević (ur.), Čehov u višnjiku savremenog tetra, Sterijino pozorje, Novi Sad, str. 48-98.

Eliade, Mircea (2004), Sveto i profano. Priroda religije, Alnari/Tabernakl, Beograd – Laćarak

Fergason, Frensis [Francis Fergusson] (1979), Pojam pozorišta, Nolit, Beograd

Frye, Northrop (2000), Anatomija kritike, Golden market, Zagreb

Frejdenberg, Olga M. (1986), Slika i pojam, Matica hrvatska, Zagreb

Freytag, Gustav (1896), Technique of the Drama: An Exposition of Dramatic Composition and Art, S. C. Griggs & Company, Chicago

Frolov, Vladimir V. (1979), Sud’by žanrov dramaturgii, Sovjetskij pisatel’, Moskva

Gorjačeva, Margarita O. (1993), ˝Motiv ‘psihologičeskogo’ vremeni v dramaturgii A. P. Čehova˝, u: A. S. Sobennikov (ur.), O poetike A. P. Čehova, Izdatel’stvo Irkutskogo universiteta, Irkutsk, str. 193-206.

Gušanskaja, E. M. (1993), ˝Višnjovyj sad (problemi poetiki)¨, u: A. S. Sobennikov (ur.), O poetike A. P. Čehova, Izdatel’stvo Irkutskogo universiteta, Irkutsk, str. 227-251.

Hristić, Jovan (1981), Čehov, dramski pisac, Nolit, Beograd

Kant, Imanuel (1970), Kritika čistog uma, Kultura, Beograd

Karahasan, Dževad (2004), Dnevnik melankolije, Vrijeme, Zenica

Karahasan, Dževad (2010), ˝Pojam i tipovi dramskog kronotopa˝, u: Almir Bašović i Sava Anđelković (ur.), Drama i vrijeme – vrijeme kao dramska tema i dramsko sredstvo, forme vremena i slike vremena, Dobra knjiga, Sarajevo, str. 9-66.

Klotz, Volker (1995), Zatvorena i otvorena forma u drami, Lapis, Beograd

Knipper-Čehova, O. L. (1986), „O A. P. Čehove“, u: Čehov v vospominanijah sovremennikov, ur. N. I. Gitovič, Hudožestvennaja literatura, Moskva. str, 612-632.

Lessing, Gotthold Ephraim (1964), Laokoon, Rad, Beograd

Lukács, György (1984), ˝Metafizika tragedije¨, u: Zoran Stojanović (ur.), Teorija tragedije, Nolit, Beograd, str. 126-137.

Murry, Gilbert (1981), ˝Prilog raspravi o ritualnim oblicima sačuvanim u grčkoj tragediji˝, u: Mirjana Miočinović (ur.), Moderna teorija drame, Nolit, Beograd, str. 319-346.

Nietzsche, Friedrich (1983), Rođenje tragedije iz duha glazbe, Grafički zavod Hrvatske, Zagreb

Pfister, Manfred (1998), Drama. Teorija i analiza, Hrvatski centar ITI, Zagreb

Polockaja, Emma A. (2000), O poetike Čehova, Rossijskaja akademija nauk, Moskva

Schmitt, Carl (2006), Hamlet or Hecuba. The Irruption of Time into Play, Plutarch Press, Corvallis

Senker, Boris (2010), Uvod u suvremenu teatrologiju I, Leykam International, Zagreb

Souriau, Etienne (1971), ˝Kocka i kugla˝ u: Tomislav Sabljak (ur.), Teatar XX. stoljeća, Matica hrvatska, Split/ Zagreb, str. 131-138.

Souriau, Étienne (1958), Odnos među umjetnostima: problemi uporedne estetike, Svjetlost, Sarajevo

Staiger, Emil (1996), Temeljni pojmovi poetike, Ceres, Zagreb

Stanislavski K. S. (2004), Sistem. Teorija glume, Ethos, Beograd

Styan, John L. (1970), Elementi drame, Umetnička akademija, Beograd

Su Ne, I (1999), ˝Čehovskij vodevil’: problema žanra˝, u: A. P. Čudakov (ur.), Čehovskij sbornik, Izdatel’stvo Literaturnogo instituta im. A. M. Gor’kogo, Moskva, str. 7-33.

Steiner, George (1979), Smrt tragedije, Cekade, Zagreb

Szondi, Peter (1995), Teorija moderne drame, Lapis, Beograd

Šalygina, Olga V. (1999), ˝Razvitie idei vremeni: ot A. P. Čehova k A. Belomu˝, u: A. P. Čudakov (ur.), Čehovskij sbornik, Izdatel’stvo Literaturnogo instituta im. A. M. Gor’kogo, Moskva, str. 145-158.

Šatin, Jurij V. (1993), ˝Rečevaja dejatel’nost’ personažej kak sredstvo komičeskogo v p’ese Višnjovyj sad ˝, u: A. S. Sobennikov (ur.), O poetike A. P. Čehova, Izdatel’stvo Irkutskogo universiteta, Irkutsk, str. 251-261.

Šatina, Larisa P. (1993), ˝Vremennaja organizacija sjužetnogo dialoga v Višnjovom sade˝, u: A. S. Sobennikov (ur.), O poetike A. P. Čehova, Izdatel’stvo Irkutskogo universiteta, Irkutsk, str. 261-268.

Todorov, Tzvetan (1986), Poetika, Filip Višnjić, Beograd

Tomaševski, Boris (1972), Teorija književnosti, Srpska književna zadruga, Beograd

Turkov, Andrej M. (1980), A. P. Čehov i ego vremja, Hudožestvennaja lite- ratura, Moskva

Urban, Peter (1987), Anton Cechov. Sein Leben in Bildern: Herausgegeben von Peter Urban, Diogenes, Zürich

Vol‘kenštejn, Vladimir (1969), Dramaturgija, Sovjetskij pisatel’, Moskva

Vorovskij, Vaclav V. (2002), ˝Lišnie ljudi˝, u: I. N. Suhin (ur.), A. P. Čehov: pro et contra. Antologija, Izdatel’stvo RHGA, Sankt-Peterburg, str. 615-651.

Williams, Raymond (1979), Drama od Ibzena do Brehta, Nolit, Beograd

Zingerman, Boris (1982), ˝Prostranstvo v p’esah Čehova˝; u: G. J. Sternin (ur.), Vzaimosvjaz’ iskusstv v hudožestvennom razvitii Rossii vtoroj poloviny XIX veka, Nauka, Moskva, str. 298-351.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2490-3604 (print) ● ISSN: 2490-3647 (online)

Društvene i humanističke studije - DHS is under the Creative Commons licence.