Reception of the Little Prince, Written by Antoine de Saint-Exupery, Through Individualisation

Ivana Tasić Mitić, Amela Malićević, Boško Milovanović

Abstract


This paper examines ideas, meanings, and motives in The Little Prince by Antoine de Saint-Exupery. By studying the symbols present in this literary curiosity, we point out the multiplicity of meanings that make this modern fantasy story a read for children and adults. The complexity of The Little Prince, the ambiguity of its elements, and the intertwining of motives, ideas, and messages of this paper, can be a real challenge for young readers when it comes to proper interpretation. There is a question of whether this literary work is intended for children at all? To facilitate students’ understanding and provide a complete emotional experience, we propose the application of individualized teaching, a model of work that allows each child following their intellectual, cognitive, emotional, and other abilities, to adopt a literary text and appropriately engage reception. Literature, as the art of words, should be able to provide an opportunity for recipients to get to know a literary work in their way, that is, following their abilities and sensibility, and to understand all its compositional layers.

Keywords


contemporary fantasy story; interpretation; individualized teaching; students opportunities

Full Text:

PDF

References


Crnković, Мilan (1984), Dječja književnost: priručnik za studente i nastavnike, 8. izdanje, Školska knjiga, Zagreb

Dragić, Želimir, Mile Ilić (2018), ˝Efekti recepcije književnog teksta u individualizovanoj i responsibilnoj razrednoj nastavi˝, Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, XLVIII (4), 165-183.

Jakšić, Мilica (2020), ˝Didaktičnost teksta i ilustracija u Malom princu˝, Metodički vidici, 2, 46-65.

Jurčević, Zorica (2017), ˝Biblijska alegoričnost Maloga princa˝, Libri et Liberi: časopis za istraživanje dječje književnosti i kulture, 6(1), 63-75.

Lazarević, Vesna (2005), ˝Individualizovana nastava˝, Obrazovna tehnologija, 2, 47-60.

Marjanović, Voja (1996), Moj pogled, BMG, Beograd

Marković, Snežana (2014), ˝Istraživački zadaci u interpretaciji narodnih pesama i priča u razrednoj nastavi˝, Uzdanica, XI/1, 97-109.

Milinković, Мiomir, Mirjana Stakić (2012), ˝Recepcija Malog princa Antoana de Sent Egziperija u nauci i nastavi˝, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, 15(14), 175-184.

Milovanović, Boško (2016), ˝Metodički postupci interpretacije književnog teksta sa hrišćanskom tematikom u čitankama za mlađe razrede osnovne škole˝, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta Prizren - Leposavić, 10, 223-236.

Mrkalj, Zona (2008), Nastavno proučavanje narodnih pripovedaka i predanja, Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, Beograd

Pijanović, Petar (2009), ˝Ukrštanje bajkolikog i mitskog narativa u romanu „Mali princ“ Antoana de Sent Egziperija˝, Inovacije u nastavi, XXII/3, 25-39.

Sent Egziperi, Antoine (2003), Mali princ, Lom, Beograd

Smiljković, Stana (2006), Autorska bajka, Učiteljski fakultet, Vranje

Tasić Mitić, Ivana (2018a), Individualizovana nastava u obradi proznih tekstova u mlađim razredima osnovne škole, Doktorska teza, Pedagoški fakultet, Vranje

Tasić Mitić, Ivana (2018b), ˝Nastava na više nivoa složenosti kao oblik individualizacije nastavnog rada˝, Godišnjak Pedagoškog fakulteta u Vranju, knjiga IX, 2, 223-230.

Vajld, Оskar (1976), Sretni kraljević, Veselin Masleša, Sarajevo

Venijamin Blagojević, Vesna (2004), Podsetnik namenjen odraslim osobama, Dereta, Beograd

Vilotijević, Mladen, Nada Vilotijević (2008), Inovacije u nastavi, Učiteljski fakultet, Vranje

Vilotijević, Mladen, Stana Smiljković, Marina Janjić, Buba Stošić (2008), Individualizovana nastava srpskog jezika, Učiteljski fakultet, Vranje

Vučković, Dijana (2006), Teorija recepcije u nastavi književnosti u mlađim razredima osnovne škole, Filozofski fakultet u Nikšiću, Podgorica




DOI: https://doi.org/10.51558/2490-3647.2022.7.2.657

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2490-3604 (print) ● ISSN: 2490-3647 (online)

Društvene i humanističke studije - DHS is under the Creative Commons licence.